Програма
вступного випробування
з української мови (співбесіда)
на основі базової загальної середньої освіти
для спеціальностей:
012 « Дошкільна освіта»;
013 «Початкова освіта»
Пояснювальна записка
Вступні випробування на основі базової загальної середньої світи проводяться у вигляді співбесіди для категорій вступників, передбачених Умовами прийому та Правилами прийому до КВНЗ «Новобузький педагогічний коледж» у 2021 році.
Програма розроблена з урахуванням чинних програм з української мови для 9 класу зі змінами та доповненнями, затвердженими Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Програма з української мови передбачає перевірку рівня теоретичної підготовки вступників: знання звукового складу мови, лексичного багатства, частин мови, синтаксису простого та складного речення, а також практичну: визначення співвідношення звуків і букв у словах та наголосу у словах, удосконалення навички правопису, розрізнення багатозначних слів і омонімів, типів переносного значення слова, удосконалення навичок відмінювання іменних частин мови; визначення видів односкладних, складних речень (підрядних, сурядних, безсполучникових, змішаного типу) та вживання розділових знаків.
На випробуванні вступник повинен:
- виявити певний рівень обізнаності з теми, що розкривається;
- виразно відображати основну думку, диференціюючи матеріал на головний і другорядний;
- викладати матеріал логічно, послідовно;
- використовувати мовні засоби відповідно до комунікативного завдання, дотримуючись норм літературної мови;
- виявляти своє ставлення до предмета висловлювання, розуміти можливість різних тлумачень тієї самої проблеми;
- аргументувати висловлені думки;
- викладати матеріал виразно, доречно, лаконічно, виявляти багатство лексичних і граматичних засобів.
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ
бали
|
оцінки
|
Критерії оцінювання рівня знань вступників
|
100
|
1
|
Вступник відтворює матеріал, називаючи окремі поняття.
|
100
|
2
|
Вступник розуміє навчальний матеріал і може відтворити частину його окремими реченнями
|
110
|
3
|
Вступник розуміє навчальний матеріал, за допомогою викладача дає відповідь у вигляді висловлювання
|
120
|
4
|
Вступник має уявлення про зміст матеріалу, здатний пояснити незначну його частину та за допомогою викладача визначити основні поняття
|
130
|
5
|
Вступник частково знає матеріал, пояснює окремі поняття, за допомогою викладача пояснює та наводить приклади
|
140
|
6
|
Вступник знає навчальний матеріал, здатний пояснити значну його частину, за допомогою викладача виділяє головне та наводить приклади
|
150
|
7
|
Вступник володіє матеріалом і навичками аналізу , за поданим викладачем зразком, наводить окремі приклади
|
160
|
8
|
Вступник володіє матеріалом, під керівництвом викладача аналізує мовне явище, зв’язно висловлює думки, виправляє допущені помилки й добирає приклади
|
170
|
9
|
Вступник володіє матеріалом та навичками його аналізу, вдало добирає приклади, знаходить і виправляє допущені помилки, мовлення не відзначається багатством лексичних та граматичних засобів
|
180
|
10
|
Вступник володіє матеріалом та навичками аналізу мовного явища, систематизує набуті знання, знаходить і виправляє допущені помилки, наводить приклади
|
190
|
11
|
Вступник володіє навчальним матеріалом, вміннями його аналізувати, самостійно наводить приклади, висловлює власні думки, самостійно оцінює мовні явища, мовлення відзначається багатством лексичних та граматичних засобів
|
200
|
12
|
Вступник має глибокі знання з теми, володіє навичками аналізу мовного матеріалу, матеріал викладає точно, доречно, послідовно, дотримуючись норм літературної мови.
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (9 клас)
№
|
Тема
|
І. Фонетика і графіка. Орфоепія і орфографія
|
-
|
Звуки мови. Голосні і приголосні звуки. Приголосні тверді і м’які, дзвінкі і глухі.Подовжені звуки.
|
-
|
Букви й інші графічні засоби. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї, щ та буквосполучень дз, дж.
|
-
|
Склад. Наголос. Ненаголошені голосні, їх вимова та позначення на письмі.
|
-
|
Вимова приголосних звуків та їх позначення на письмі. Уподібнення приголосних звуків. Спрощення в групах приголосних. Чергування у-в, і-й.
|
-
|
Орфограма. Орфографічна помилка.
|
-
|
Правила вживання апострофа, м’якого знака. Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних та збігу однакових приголосних звуків.
|
-
|
Написання слів іншомовного походження.
|
ІІ. Будова слова, словотвір і орфографія
|
-
|
Спільнокореневі слова і форми слова. Основа слова і закінчення змінних слів. Значущі частини слова: корінь, префікс, суфікс, закінчення.
|
-
|
Найпоширеніші чергування голосних і приголосних звуків.
|
-
|
Вимова і написання префіксів з- (зі-), с-, роз-, без-, пре-, при-, прі-.
|
-
|
Змінювання і творення слів. Основні способи словотво-рення в українській мові. Зміни приголосних при творенні слів.
|
-
|
Правопис складних і складноскорочених слів.
|
Лексикологія і фразеологія.
|
-
|
Поняття про лексику. Лексичне значення слова. Однозначні і багатозначні слова. Пряме і переносне значення слів.
|
-
|
Загальновживані слова. Діалектні та професійні слова. Запозичені слова. Застарілі слова. Неологізми.
|
-
|
Синоніми, антоніми, омоніми.
|
-
|
Поняття про фразеологізми. Фразеологізми в ролі членів речення. Диктант.
|
ІІІ. Морфологія і орфографія
|
-
|
Поняття про самостійні та службові частини мови.
Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменник: назви істот і неістот, загальні і власні назви.
Рід, число, відмінки іменників. Типи відмін іменників. Незмінні іменники. Способи творення іменників. Правопис відмінкових закінчень іменників. Правопис найуживаніших суфіксів. Велика буква у власних назвах.
|
-
|
Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Якісні, відносні та присвійні прикметники. Повні і короткі форми прикметників. Ступені порівняння прикметників, їх утворення. Відмінювання прикметників. Способи творення прикметників.Правопис відмінкових закінчень і найуживаніших суфіксів прикметників. Написання складних прикметників.
|
-
|
Числівник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні (на означення цілих чисел, дробових та збірних) і порядкові. Числівники прості і складні. Відмінювання кількісних і порядкових числівників. Правопис числівників.
|
-
|
Займенник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.Розряди займенників. Відмінювання займенників. Правопис займенників.
|
-
|
Дієслово як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Неозначена форма дієслова. Види дієслів (доконаний, недоконаний). Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий). Часи дієслів. Дієслова І та ІІ дієвідмін. Особа і число (в теперішньому і майбутньому часі). Безособові дієслова. Способи утворення дієслів. Правопис дієслів.
|
-
|
Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Активні і пасивні дієприкметники, їх творення. Відмінювання дієприкметників. Дієприкметниковий зворот. Безособові дієслівні форми на –но, -то.
Правопис дієприкметників.
|
-
|
Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Дієприслівники недоконаного і доконаного виду, їх творення. Дієприслівниковий зворот. Правопис дієприслівників.
|
-
|
Прислівник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Ступені порівняння прислівників. Способи їх творення. Правопис прислівників.
|
-
|
Прийменник як службова частина мови. Непохідні і похідні прийменники. Правопис прийменників разом, окремо і через дефіс.
|
-
|
Сполучники як службова частина мови. Сполучники сурядності і підрядності. Правопис сполучників разом і окремо.
|
-
|
Частка як службова частина мови.Формотворчі, заперечні та модальні частки. Написання часток бо, но, то, от, таки. Не з різними частинами мови.
|
-
|
Вигук як частина мови. Правопис вигуків. Диктант.
|
IV. Синтаксис і пунктуація
|
-
|
Словосполучення. Будова і типи словосполучення за способом вираження головного слова.
|
-
|
Просте речення. Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. Окличні речення. Члени речення (підмет і присудок; присудок простий і складе-ний; додаток, означення, обставина) і способи їх вираження. Прикладка як різновид означення. Порівняльний зворот.
Розділові знаки в кінці речення. Тире між підметом і присудком. Розділові знаки при прикладках і порівняль-них зворотах.
|
-
|
Речення двоскладні і односкладні. Різновиди односкладних речень. Повні і неповні речення. Тире в неповних реченнях.
|
-
|
Однорідні члени речення. Узагальнююче слово при однорідних членах реченнях. Однорідні й неоднорідні означення.
Розділові знаки при однорідних членах реченнях.
|
-
|
Звертання і вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки про них.
|
-
|
Відокремлені другорядні члени речення (в тому числі уточнюючи). Розділові знаки при відокремлених членах речення.
|
-
|
Складне речення , його типи. Складносурядне сполучникове речення. Складнопідрядне речення із сполучниками і сполучними словами. Основні види підрядних речень. Складне речення з кількома підрядними.
|
-
|
Розділові знаки в складносурядному і складнопідрядному реченнях. Безсполучникове складне речення. Розділові знаки в безсполучниковому реченні. Складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку. Розділові знаки в ньому.
|
-
|
Пряма й непряма мова. Цитата. Діалог. Розділові знаки при прямій мові, цитаті, діалозі. Диктант.
|
V. Відомості про мовлення
|
-
|
Поняття про спілкування і мовлення. Ситуація спілкування: адресати (той, хто говорить чи пише) і адреса мовлення, мета й умови спілкування, повідомлення (висловлювання), його зміст і форма. Тема і основна думка висловлювання. Різновиди мовленнєвої діяльності: говоріння, писання, читання, слухання. Основні вимоги до мовлення: змістовність, послідовність, багатство, точність, виразність, доречність, правильність. Мовленнєві помилки.
|
-
|
Етика спілкування й етикет.
|
-
|
Поняття про текст. Поділ тексту на абзаци. Мовні засоби зв’язку речень у тексті. Поняття про стилі мовлення: розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий і публіцистичний.
Поняття про типи мовлення: розповідь, опис, роздум.
|
|
|
|
Рекомендована література з української мови
(за рекомендацією авторів Програми для загальноосвітніх навчальних закладів)
1. Орфографія української мови просто про складне / Радченко І. - К.: «Шкільний світ», 2008.
2. Зубков М. Збірник диктантів для випускників та абітурієнтів з української мови. - Харків: СПДФО Співак Т.К., 2007.
3. Зубков М. Українська мова. Універсальний довідник. - Харків: ВД «ШКОЛА», 2009.
4. Козачук Г.О. Українська мова для абітурієнтів: навчальний посібник. - К.: Вища школа, 2007.
5. Новий довідник: Українська мова. Українська література. - К.: ТОВ «КАЗКА», 2008.
6. Плющ М.Я., Гринас Н.Я. Граматика української мови в таблицях: навчальний посібник. - К.: Вища школа. - 2004.
7. Тести. Українська мова. 5-12 класи/ За ред. д.філол.н. проф. Гуйванюк Н.В. - К.: Академія, 2009.
8. Українська мова: Підруч. для 10-11 кл. пік. з укр. та рос. мовами навчання/ О.М. Бєляєв та ін. - К.: Освіта, 2007.
9. Шкуратяна Н.Г., Шевчук С.В. Сучасна українська літературна мова: Модульний курс: Навч. посібник. - К.: Вища школа, 2007
10. Ваш репетитор з української мови: Посібник. Вид. 2-е / кол. авторів під керівн. М.Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2003. – 72 с.
11. Коваль А.П. Культура ділового мовлення. Писемне та усне ділове спілкування. Вид. 3-є. – К.: Вища шк., 1982. – 288 с.
12. Козачук Г.О. Підвищення грамотності учнів: Навч. посібник для учнів. – К.: Освіта, 1994. – 161 с.
13. Ніколаєнко І.О., Терновська Т.П., Ужченко В.Д. Збірник вправ і завдань з української мови. Для підготовки до випускних і вступних іспитів. – К.: Освіта, 1997. – 224 с.
14. Пентилюк М.І., Іващенко О.В. Українська мова: Підручник-комплект. – К.: Ленвіт, 2001. – 352 с.
15. Сагач Г.М. Золотослів: Навчальний посібник для середніх і вищих навчальних закладів. - К.: Райдуга, 1993.– 378с.
16. Скуратівський Л.В. Українська мова. Елементи практичної риторики: Додаток до підручника ”Українська мова, 10-11 кл.” для загальноосв. навч. закладів з укр. та рос. мовами навчання. – К.: Освіта, 2004. – 128 с.
17. Учіться висловлюватися / П.І.Білоусенко, Ю.О.Арешенков, Г.М.Віняр та ін. – К.: Рад шк., 1990. – 126 с.
Коментувати...